Cinnamon Minyak Essential

Cinnamon Minyak Essential

Kayu manis (Cinnamomum zeylanicum) berasal dari kulit pokok laurel. Terdapat lebih daripada 4000 spesis pokok ini tetapi kayu manis benar datang dari Sri Lanka. Ia adalah pokok malar hijau dan begitu popular bahawa banyak negara mempunyai nama-nama mereka sendiri untuk itu. Pokok ini mempunyai daun panjang, buah-buahan ungu dengan bunga kehijauan. Ia mempunyai aroma yang manis, pedas dan kompleks mengingatkan roti buatan sendiri ibu, crumble epal dan segala-galanya baik untuk pulang ke rumah untuk. Kehangatan begitu selesa untuk badan sakit letih. Saya minum secawan madu dicampur dengan serbuk kayu manis dua kali seminggu. Itulah gula yang cukup untuk menjaga saya pergi dan pergi dan pergi ..

The kulit kayu dalaman pokok itu dikeringkan di bawah matahari sebelum mereka yg beredar untuk digunakan. Seperti banyak minyak pati lain, orang-orang zaman silam mempunyai banyak kegunaan untuk kayu manis. Orang Rom purba dibakar rempah di pengebumian untuk menutup bau mayat, orang-orang Mesir yang digunakan dalam proses pembalseman mereka. Ia juga baik untuk digunakan sebagai kemenyan kuil. Orang Cina digunakan sebagai tonik untuk menormalkan suhu dalam badan.

Pada abad ke-17 pertengahan, Belanda pelarian Portugis untuk mendapatkan kawalan ke atas perdagangan rempah kayu manis. Abad ke-18 awal membawa British ke tempat kejadian apabila mereka menguasai lautan dan bergumul monopoli dari Belanda. Butiran cerita ini adalah untuk buku-buku sejarah. Secara peribadi, saya lebih suka membaca buku memasak. Ia seolah-olah bahawa orang telah berjuang antara satu sama lain dari subuh tamadun.

Walaupun kayu manis asal datang dari Sri Lanka, hari ini pengeluaran kayu manis telah merebak ke kawasan geologi lain. Ia adalah salah satu rempah lazim dan bekalan telah dapat memenuhi permintaan.

Dalam aromaterapi moden, kayu manis minyak pati dianggap nota asas. Ia boleh membantu untuk mencegah selesema biasa dan digunakan sebagai pembantu pencernaan. Minyak adalah tinggi dalam antioksidan dan sifat-sifat anti-mikrob. Kegunaan lain termasuk rawatan untuk sakit gigi dan untuk melawan bau mulut. Dikatakan untuk menentang jangkitan virus, memulihkan haba kepada badan. Meresap dalam bilik mengurangkan rasa mengantuk, sakit kepala dan menyimpan darah yang mengalir. Ada yang mengatakan bahawa minyak pati adalah afrodisiak dan membantu dalam kes-kes tertentu mati pucuk. Terdapat bukti bahawa dicairkan kayu manis dalam semburan yang boleh menghapuskan larva nyamuk. Jika menggunakan minyak yang kukuh ini dalam bilik mandi, tidak menggunakan lebih daripada 2 titis kerana ia boleh menjadi sangat merengsa kulit. Minyak pati dari daun pokok kayu manis adalah lebih baik daripada yang disuling dari kulit kayu pokok.

Kayu manis tidak boleh dikelirukan dengan Cassia (Cinnamomum aromaticum) yang mempunyai ciri-ciri yang sama dan kegunaan. Cassia dihasilkan hanya di China dan mempunyai rasa yang lebih baik daripada kayu manis walaupun perbezaan yang terlalu sedikit untuk notis.

Saya masih ingat ketika kecil, nenek saya selalu digunakan kayu manis untuk sapu pada daging empuk untuk mereka. Beliau berkata ia boleh membantu untuk mengekalkan daging dan mengurangkan pertumbuhan bakteria. Perkara yang tidak boleh dilakukan: Jangan menelan, jangan gunakan dicairkan pada kulit. Semua minyak pati mempunyai kegunaan mereka sendiri yang disyorkan dan satu dinasihatkan bertanggungjawab terhadap penggunaannya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar